Eigenlijk zie je niets

Dinsdagmiddag mocht ik iets vertellen over de restauratie van de synagoge Folkingestraat. Dat was tijdens de opening van de expositie ter gelegenheid van deze restauratie, en van nog een aantal andere projecten van de SOGK.

Ik vond het een mooie gelegenheid om een aantal ambachtslieden in het zonnetje te zetten. Degenen die het uitvoerende werk doen. De voegers, de schilders, de steigerbouwers. Ja ook die laatste. In een smal straatje als de Folkingestraat vraagt de constructie van een zogenaamde hangende steiger veel ambachtelijkheid.

Het mooiste van deze restauratie vind ik dat er eigenlijk niets van is te zien. In mijn vak wil je eigenlijk niets doen aan een eeuwenoud gebouw; laat de eeuwen maar spreken. Natuurlijk is het in de praktijk niet mogelijk. Helemaal niets doen betekent verval van het gebouw. (Hoewel dat ook mooi kan zijn.) Van tijd tot tijd moet er ingegrepen worden.

Het spannendste van deze restauratie vond ik de kleurstelling van de twee bollen aan de voorzijde van de synagoge. (Onderwerp eerste blog.) In het bestek stond veel over de opbouw van het gebouw, maar niets over kleuren en afwerking.
We hebben geprobeerd de gedachtegang van de architect Tjeerd Kuipers te reconstrueren. Door archiefonderzoek, foto-onderzoek, documentatieonderzoek. Door in situ onderzoek; wat vertelt het gebouw.

Uiteindelijk hebben we een beslissing genomen. Op basis van kleuronderzoek, logisch nadenken, interpretatie en gepaste durf. De synagoge in Berlijn speelden daarbij ook een rol. In 1904 ondernamen opdrachtgever en architect van de synagoge een studiereis naar o.a. Dresden en Berlijn. Dát deed me denken aan mijn eigen bezoek aan Berlijn en aan die synagoge en de verpletterende indruk die deze voorgevel met vergulde koepels en bollen op mij maakte. Toen wist ik ‘t: de bollen van de Folkingestraat synagoge moeten verguld, dat past helemaal in de architectuur en kleurstelling van de voorgevel.

Het resultaat straalde dinsdagmiddag in de zon. Niets te zien? Toch niet helemaal waar.

Geef een reactie

