Heel veel, en van alles en nog wat

Meestal schrijven mijn collega’s en ik onze blog over iets specifieks. Iets dat we extra onder de aandacht willen brengen. Dat doe ik deze keer niet. Ik beperk me niet, maar laat gewoon alles even de revue passeren. Met het gevaar dat u denkt: ‘heb ik dat al niet eerder gelezen?’ Dan mag u dat gerust overslaan.

Er zijn 9 kerken waaraan dit jaar onderhoud zal worden verricht. Van vorig jaar zijn er nog 2 kerken die opgeleverd moeten worden: Saaxumhuizen en Uitwierde. Die van Uitwierde hoort binnen het project Landmerken. Dit project wordt in juni opgeleverd. Dat betekent nog even flink doorwerken. (Overigens was RTV Noord onlangs met ons in Finsterwolde: nieuw uitkijkpunt binnen landmerken, kijk maar even: http://youtu.be/6oBq0dtN8kk).
In de dorpskerk van Engelbert hangt nu de oude preekstoel van Heveskes. De muren zijn eindelijk gestuukt. Het orgel zal nog worden opgeknapt.
De plannen voor de kerk in Leegkerk worden dit jaar gerealiseerd. Het interieur zal ingrijpend verbouwd worden tot een multifunctionele ruimte. Ook hier nog even een filmpje ter opfrissing: http://youtu.be/Oz9aJsX6lCI

Met Landschapsbeheer Groningen gaan we kijken of we het kerkterrein van Den Andel in ere kunnen herstellen. De dominee had vroeger een boomgaard bij de kerk. Het terrein was ook groter dan het nu is. Het zou ontzettend leuk zijn als we oude tijden kunnen doen herleven. Dan ben ik nog bezig met een behoorlijk aantal kerken, die genomineerd zijn voor overname. Dat betekent onder andere notities schrijven. En overleggen natuurlijk.

We steken ook redelijk wat tijd in projecten van het Groninger Monumenten Fonds. Zo zijn we betrokken bij de scheepswerf van Sappemeer, de turfcentrale in Veendam, en het waterschapshuis in Onderdendam. In de stad Groningen zijn we betrokken bij de verbouw van de watertoren, en de restauratie van de dubbele loodsen en het regulateurhuis op het voormalige gasterrein.

Ik ben er nog lang niet hoor. Wat te denken van alle kleine onderhoudsklussen. Het jaar begon goed. Stormachtig weer deed dakpannen van kerkdaken waaien. En stevig vriesweer bracht naast ijs, ook bevroren waterleidingen voort. Ik merk dat ‘alles de revue laten passeren’ niet gaat lukken. Àlles is gewoon te veel. Maar een behoorlijke indruk hebt u al wel gekregen.

Geef een reactie

