Blog, (religieus) erfgoed in 250 karakters?

De titel heb ik gepikt. Nou ja, gepikt.. Ik heb gebruik gemaakt van het concept. Eigenlijk was de titel: Twitter, monumentenzorg in 140 karakters? En te lezen in het laatste nummer van Monumenten. Deze heeft als thema: Erfgoed gaat digitaal. http://www.monumenten.nl. getuigt ervan. Nog meer digitaal: Beeldbank Groningen, waar wij ook een bescheiden aandeel in hebben. Het Verhaal van Groningen. Ook daar zijn wij in terug te vinden. Mijn eigen bibliotheek, waarin onze bibliotheekcatalogus. En last but not least: onze eigen website. Eigenlijk zijn we al erg digitaal!

Ik heb de afgelopen week gezocht naar blogs van collega monumentenorganisaties. Heel simpel: googlen op ‘blog’ en ‘monumentenorganisaties’. Industrieel Erfgoed Zeeland heeft er een. Ik dacht een volgende te hebben gevonden: monumentenorganisaties vrezen toerisme…. maar nee. Blog van NRC.nl. Ha, weer twee gevonden: Collectiewijzer en Industriecultuur en Industrieel Erfgoed bloggen ook. En tussendoor vind ik regelmatig onze eigen blog terug.

Vorige week las ik in de Volkskrant over een nieuw fenomeen in Nederland. Een blog waarop vooraanstaande economen hun visie geven en met elkaar in debat gaan. In het buitenland gebeurt dat al langer. Het belang van een dergelijk netwerk,(maar dan op erfgoedgebied) wordt onderstreept  in het artikel in Monumenten.  ….’waarmee monumentenzorgers en andere belanghebbenden elkaar sneller en makkelijker kunnen vinden en waarmee kennis en ervaring op een laagdrempelige manier gedeeld kan worden’. Vervolgens wordt gerefereerd aan nieuwe sociale media als twitter. En blogs, voeg ik daar dan aan toe. Waarom niet net als onze vooraanstaande economen een digitaal platform opzetten. Een netwerk waarop wij als monumentenzorgers onze kennis, visie en ervaring kunnen delen? Van waaruit beleidsmakers en beleidsuitvoerders informatie en inspiratie kunnen putten. En net als onze economen kiezen we voor een eigen domeinnaam. Wie heeft er een mooie titel?

Geef een reactie

