Kijken door de ogen van een vakantieganger

Kerken kijken tijdens vakantie. Dat is iets wat ik zelf niet doe. Het is niet dat ik dan geen oog heb voor gebouwen. Sterker nog; de afgelopen vakantie heb ik het Centre Pompidou-Metz van de  architecten Shigeru Ban (ontwerp is van hem) en Jean de Gastines bekeken.

En in Nancy heb ik mij kunnen laven aan het vele Art Nouveau. In glas, in hout, noem maar op. Maar geen kerken. Ik denk niet dat ik daarmee een grote groep vertegenwoordig. Gelukkig maar!

Het is nog volop vakantietijd hier in Groningen. Lopend door de Folkingestraat zag ik daar gisteren weer die prachtige voorgevel van de Synagoge. (Ja, ik heb geen vakantie meer). En ik had toch de stellige indruk dat meer mensen stil stonden om even de synagoge in ogenschouw te nemen. Het is dan ook een echte blikvanger geworden. Die kleurige gevel. Gouden bollen. Sinds de restauratie van vorig jaar staat het wis en zeker meer in de kijker.

En daar doen we het ook voor. Zorgen dat onze kerken de moeite van het bezoeken waard blijven. Het is dan zo mooi als af en toe respons komt van mensen. Zoals dit bericht in het gastenboek in ons romaans kerkje te Marsum.

Dat er paleizen zijn en kathedralen, maar dat dit bestaat! Mijn god’ 
Dit ontroert mij. Het ontroert mijn collega’s. Het stimuleert ons vooral door te gaan onze kerken toegankelijk te maken, en te houden.

We krijgen vaker bewijzen van bezoekjes. Vaak ook in de vorm van foto’s. Het kerkje van Fransum is een druk bezochte plek. Prachtige, verstilde omgeving. En in dit geval scharrelen kippen gewoon rond op het kerkhof

De Landmerkentorens (www.landmerken.nl) worden druk bezocht. Met helder weer ver zicht zo blijkt wel.

Deze foto is vanuit de toren in Hornhuizen gemaakt. De foto hieronder is weer bij het kerkje te Oostum gemaakt. Op de bankjes, de Ploeg-bankjes, is het goed vertoeven.

Ik ben me bewust van mijn bevoorrechte positie. Ik hoef geen kerken te bezichtigen tijdens vakantie. Ik mag dat immers gedurende het hele jaar al doen!

Geef een reactie

