Over steigers

De steiger als symbool voor het oppakken van werk na de vakantie. Leuk bedacht nietwaar? Maar eigenlijk is de aanleiding een hele andere. Ik ben vooral getroffen door de schoonheid van de foto hierboven die Henk Heerema (plaatselijke commissie Tolbert) mij toestuurde. Vandaar. Geen technische verhandeling over steigers dus. Want zo veel verstand heb ik daar niet van. Hoeft ook niet. Steigers worden door de aannemers geregeld. Ik had nog heel even het plan een paar slimme, technische dingen op te merken, maar na een korte blik op alle treffers op google: laat maar. Steigers en steigerbouw is een kunde op zich. Met eigen beleidsregels en arbo. En met opleidingen tot steigerbouwer.

Wat ik wel leuk vind om te noemen (ben ik ook wel een beetje aan mijn stand verplicht) zijn de kortelinggaten. In vroegere tijden metselde men bij vlak muurwerk horizontale dragers van steigervloeren in. Die dragers heetten kortelingen. Het gat dat overbleef na verwijdering van de steiger: kortelinggat. Ook nog een leuk weetje: de steigervloeren waren niet van hout maar van matten van gevlochten twijgen. Deze werden horden genoemd. Ik heb twee plaatjes uit het boekje van David Macaulay: ‘De Kathedraal. Het verhaal van de bouw’. Dan kunt u het even zien.

Soms werden deze gaten later dichtgemetseld, maar vaak bleven ze gewoon open. In de toren van Uitwierde zijn ze zichtbaar. In de muren van de kerk van Saaxumhuizen zijn tijdens de restauratie ook kortelinggaten aangetroffen. Daar heb ik helaas geen plaatjes van. Maar wel van die in de Uitwierder toren. (excuses voor de onbeholpen pijltjes)

In onze beeldbank hebben we diverse plaatjes van steigers. Om torens, tegen kerkmuren, in de kerk. Iedere steiger is weer anders. Voor ieder gebouw wordt de steigeropbouw berekend. Meestal gaat dat goed. In een enkel geval even niet. Zoals onlangs in Garnwerd. Maar dat is een ander verhaal.
Als afsluiting nog enkele kunstwerkjes van steigers.

Der Aa-kerk, 2011

Restauratie Remonstrantse kerk

Restauratie Den Horn, 2010

Afkappen binnenpleisterwerk in Beerta

Hangende steiger Synagoge Folkingestraat, 2011

Geef een reactie

