Lang leve interactie in Leegkerk

Straks interactie alom. Maar nu zitten we nog midden in de verbouwing.  Zo wordt momenteel de zolder geisoleerd en komen er convectorputten. Ook zijn de contouren van het grote gouden blok in de vloer gefreesd. Ter opfrissing van het geheugen nog even onderstaande tekening van awg architecten:

Maar straks, als alles klaar is, ja dan. Stelt u zich voor. U komt de kerk binnen en ziet ergens een houten gouden blok. Niet dat grote gouden blok. Een veel kleiner exemplaar. Deze kan worden geopend. En dat doet u natuurlijk. Want u bent nieuwsgierig. Een filmpje gaat draaien op de Pad (soort van I-pad met een touchscreen) die in het blok is gemonteerd. Er komen vier van deze blokken. De filmpjes verhalen over de bezienswaardigheden van de kerk, zoals bijvoorbeeld het tiengebodenbord uit 1653. En over de geschiedenis van de kerk: zo fungeerde het koor in de 17e eeuw ook als school. Of over de omgeving van Leegkerk (Westerkwartier, Middag-Humsterland). Verschillende mensen zijn hiervoor geinterviewd. Wie, dat blijft nog even geheim. Maar allemaal weten ze veel over ‘hun’ onderwerp.

Kijk, dit is dat tiengebodenbord

Een en ander wordt vormgegeven door Piet de Koning van Lichtpunt Theatertechniek.
Voor degene die niet zo van verrassingen houdt is in de kerk een redelijk fors LCD-scherm waarop trailers van de filmpjes kunnen worden vertoond.
Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik me helemaal niet bemoei met dit soort van interactie. BLG heeft hier de regie. Persoonlijk heb ik meer met een andersoortige interactie. Die tussen kerkgebouw en bezoeker. Tussen landschap en wandelaar (of fietser). Laat gebouw en omgeving vooral zelf spreken. Vorige week sprak ik iemand die zei alle digitale wondertjes vaarwel te willen zeggen. Ik mag hem wel.  Maar goed, ik ben bouwkundige en laat het digitaal interactieve graag over aan mijn collega’s van BLG. En ik wil ook geen afbreuk doen aan al die digitale inzet. Beide soorten van interactie zullen jong en oud, digibeet of digiwonder, alle soorten van genoegen geven. Dat is in ieder geval mijn oprechte wens.
Hoe dan ook. Hier nog een paar sfeerplaatjes om alvast in de stemming te geraken. De laatste 2 plaatjes zijn overigens al wat ouder maar vind ik iets hebben. Vandaar dat ik ze erbij heb gedaan.

Geef een reactie

