Romaanse kerken als bindende factor van het Europese continent

Nieuwe afbeelding

Ik lees de NRC. Een heel aardige, wekelijkse serie hierin is Made in Europa. Over de ‘cultuur die het continent bindt’. In Een siervuurwerk van steen (8 dec) beschrijft Pieter Steinz de romaanse (bouw)kunst. En u snapt het denk ik al. Mij gaat het om de bouwkunst. Steinz maakt allereerst even duidelijk over welke periode het gaat. Vaak wordt gedacht dat het na de Romeinse bouwkunst is. En vóór de gotiek. Dat is niet juist. De romaanse bouwkunst is grofweg te dateren van de 10e tot en met de 12e eeuw. Toen heel Europa symmetrische kerken met dikke muren, ronde bogen en strakke versieringen bouwde. Hierboven heb ik het rijkversierde timpaan van de Eglise Sainte Foy in Conques gezet. Volgens meneer Steinz misschien wel het allermooiste Laatste Oordeel uit de romaanse periode. Ik denk dat hij wel eens gelijk kan hebben.

Ik voel mij zeer aangesproken door dit artikel. Sterker nog; ik heb een heel trots en bijzonder gevoel. Want ik mag werken met deze kerken! Onze kerken zijn niet met name genoemd, maar dat is een kleinigheid. Ze zijn wel omschreven in het boek Romaans Nederland. Het 81e deel in een beroemde serie van de Franse kloosteruitgeverij Zodiaque. Deze legt de romaanse bouwkunst van Europa in woord en beeld vast. In dit boek staat op de binnenflap te lezen dat: “Naast Maastricht, Roermond, Utrecht en Deventer zijn er in Groningen (!!!) en Friesland prachtige voorbeelden van romaanse baksteenarchitectuur bewaard gebleven”. Persoonlijk vind ik de Nicolaaskerk in Oldenzijl een prachtig exemplaar. Er wordt gezegd dat hier de romaanse muurdecoratie in Groningen haar hoogtepunt beleefde. Ik snap dat wel. Kijk zelf maar eens naar het koor. Zowel buiten als binnenkant. Die prachtige terracotta kopjes. En kapitelen met bladornamenten!

IMG_3303

IMG_3304

Afbeelding 020

IMG_3312

Wie zegt dat romaanse bouwkunst er vooral een van soberheid en eenvoud is, krijgt van mij ongelijk. Dat bewijzen de foto’s in deze blog wel. En wij maken dus deel uit van dit stukje Europese verbondenheid. Natuurlijk is zo’n  Europese unie niet altijd alleen maar feest. Af en toe lopen wij tegen bureaucratische dingetjes aan. Zoals het ontbreken van een factuurnummer op een bankafschrift. Dreigen we opeens geen subsidie te krijgen. Het is goed gekomen hoor. Daar zijn wij in Groningen mans genoeg voor. Gesterkt door de kracht van de schoonheid van die romaanse bouwwerkjes. Kijk, hieronder nog 2 voorbeelden. Maar dan laatromaans (meer spitsbogig): Krewerd en Westeremden!

31

040129KrewerdKerk04

westeremden2

Geef een reactie

