Linksdekkende dakpannen op … zuid?

Leegkerk web                              20130407   010

Een van onze onvolprezen vrijwilligers liet een serie foto’s aan collega’s zien. Hij had deze gemaakt tijdens het openingsweekend van Leegkerk. Daaronder was een plaatje van een dak vol dakpannen. Hele aparte dakpannen, zo vonden mijn collega’s. Ja, en als iets apart is of onduidelijk dan word ik erbij gehaald.
Leegkerk web                              20130407   006 Ik kon hen meedelen dat het linksdekkende pannen zijn. En logisch dat ze op de noordkant liggen: daar liggen ze met de wind mee.
Door linksdekkende en rechtsdekkende pannen toe te passen kon men vroeger het inwaaien van regenwater en stuifsneeuw beperken. Linksdekkende pannen worden al lang niet meer gemaakt. Maar ze liggen nog op talloze daken. Zo ook op het dak van de kerk te Leegkerk. Tot nu toe is alles heel normaal. Maar dan blijkt dat ze op het zuiden ook linksdekkend zijn. Kijk, en dat is nou niet zo logisch. Daar had ik rechtsdekkende pannen verwacht. En op het koor blijken zowel links en rechtsdekkende pannen te liggen.
DSC_9671

Leegkerk web                              20130407   002 Ik heb niet eerder over dakpannen geschreven. Dat doet ze geen recht. Daarom ga ik even door op deze pannen, de meest geslaagde enkeldekkers uit de Middeleeuwen. Vroeger werden ze golf- of S-pan genoemd. Of floegelpanne (vleugelpan). De pan in kwestie is overigens een afgeleide van de ‘nonnen en monniken’. Ook wel holle en bolle pannen genoemd. En ons welbekend. Maar goed, ik had het over de golfpan. Deze werd ook toegepast in de landen om ons heen. Daar kreeg het prachtige namen als Tuile Flamande. Of Holländsche Pfanne, of Dutch pan tile. Deze betitelingen hadden hun weerslag in Nederland. De golfpan werd: Hollandse pan.
Met de komst van de machinale pannen met zijsluiting is de oud-Hollandse pan uit de mode geraakt. Door de zijsluiting kon er immers niet meer ‘ingewaterd’ worden. Linksdekkende pannen kwamen altijd al minder voor en zijn nu helemaal een zeldzaamheid geworden. (Toch bestaan ze nog wel, al zei ik eerder dat ze allang niet meer gemaakt worden: Ook machinaal gemaakte golfpannen kunnen linksdekkend zijn).
Al deze informatie hoest ik niet spontaan op. Het komt uit een leuk, informatief dakpannenboekje uit onze mediatheek. Daar staat van alles in over dubbele dekking en enkele dekking, sluitpannen, en pannen met een speciale functie. Nog even doorbladerend stuit ik op de verklaring voor de naam nonnen en monniken: In Duitsland had men maar weinig vertrouwen in de kuisheid van kloosterlingen. Voor alle duidelijkheid: de onderpannen zijn de nonnen.
Ik ben er overigens nog niet achter hoe het komt dat de dakpannen in Leegkerk op de zuidkant verkeerd om gelegd zijn. Dus als iemand daar een antwoord op heeft: graag reactie! En nu ik weer terug ben bij Leegkerk; als u goed kijkt dan ziet u hieronder een sliert fietsers op weg naar de feestelijke opening van Leegkerk. Die rode poppetjes vooraan zetten de toon.2013-04-06 11.44.49
En wilt u nog meer leuke plaatjes zien van de feestelijke fietstocht, inclusief opgelegde pauze, kijk dan hier.

Een Reactie op “Linksdekkende dakpannen op … zuid?

  1. wat een goed stukje over linksdekkende dakpannen. Ik denk dat de kerk er goedkoop aan kon komen. Ze werden sowieso al minder gebruikt, er lag nog ergens een voorraad: voor de kerk! Zo verzamelde de bevolking de bouwmaterialen bij elkaar.

Geef een reactie

