Passie en inhoud: daar gaat het om!

IMG_2470

Het is 2030. Voor de deur van een riante villa stopt een limousine. De man die instapt wordt naar Saaxumhuizen gereden. Daar ligt voor hem de rode loper klaar. Dorpsbewoners applaudisseren dankbaar. De man trekt zijn overall aan. Beklimt de steiger. Bij het dak aangekomen wordt hem zijn gereedschap aangereikt. Hij kan beginnen. Dankzij hem wordt het leidak van de toren van Saaxumhuizen voor de toekomst bewaard.
Wat denkt u nu? Lichtelijk overdreven? Dat zeker, maar in tijden van schaarste wordt het schaarse goed gewaardeerd. En waardering spreekt toch zeker uit de schets.

2011-10-04 08.38.41

Er dreigt een zekere schaarste te komen aan vakmensen. Dit heeft verschillende oorzaken. Financiële onderwaardering is er een van. En onderwaardering van eerlijk handwerk ook wel. Je gaat toch zeker niet metselaar worden als je ook de ICT in kan. Ik noem maar een voorbeeld. Maar ik wil een pleidooi houden voor het ambacht. Zonder ambachtsmensen straks geen monumenten. Een dergelijke fraaie maar ook doemgedachte las ik in Opbouwend. Een magazine van Fundeon.  Daarin de vraag wie over een aantal decennia een dagsnedevoeg kan aanbrengen. Of een dak kan dekken met leisteen of riet. Gelukkig kon ik gelijktijdig mooie voorbeelden lezen van jonge mensen die voor deze ambachten leren.  Zo is daar een leerling steenhouwer. Deze probeert zich te onderscheiden door echt handwerk te leveren. Of een rietdekker in opleiding. Hij voelt zich een trots vakman als hij het directe zichtbare resultaat ziet. Ik ben ook niet echt bang dat het ras van ambachtslieden uitsterft. Er zijn zelfs voorbeelden van mensen die op latere leeftijd een ambacht zijn gaan uitoefenen. Steenhouwer Bertus Onderwater bijvoorbeeld. Eerder postbode. Of decoratieschilders Jantina Veldman en Karin Veltman. Eerst beiden werkzaam in de sociale sector. Deze drie mensen hebben van hun hobby, hun passie zeg maar, hun werk gemaakt. Hebben daar met volle overtuiging voor gekozen. En volgens mij vormen zij geen uitzondering. Gelukkig maar!

20110919SaaxumhuizenKerk03

kunstrestauratie001

Een Reactie op “Passie en inhoud: daar gaat het om!

  1. Bedankt,

    Al 12 jaar lang mocht ik, als metselaar/voeger, werken aan monumenten. Door de crisis ben ik echter deze prachtige baan kwijt geraakt en toch wel sceptisch geworden over het inzicht van verschillende instantie`s met betrekking tot het behoud van vakmanschap voor de bouw.
    Door dit stukje voel ik mij toch weer iets beter. Er zijn zeker mensen die zich zorgen maken over het behoud van vakmanschap in de bouw.
    Daarom nogmaals,

    BEDANKT.

Geef een reactie

