Fondsenwerving: een vak apart

Avondmaalsensemble002

U hebt het vast wel gelezen; voor het opknappen van het kerkinterieur van Oosterwijtwerd hebben we een mooie zak met geld gekregen! Dat is alvast prachtig. Maar we zijn er nog niet. Het gaat immers om een hele uitgebreide restauratie. En dat kost een lieve duit. Daarom ben ik al een paar weken bezig met fondsenwerving. Niet alleen voor Oosterwijtwerd. Het Metaheerhuisje op de joodse begraafplaats in Appingedam willen we restaureren. En de synagoge te Appingedam willen we gaan herbestemmen tot een Educatief Centrum.

Fondsen werven vraagt veel voorbereiding, veel maatwerk. Er zijn nogal wat fondsen die ik aanschrijf, en ieder fonds heeft zijn eigen criteria. Maar voor alle fondsen geldt: pas aanschrijven als er al subsidie voor het project is verkregen. Vooroverleg met een fonds is ook nuttig: kijken of het zinvol is om een dergelijk fonds aan te schrijven.
Voor een restauratie pur sang zoals in Oosterwijtwerd schrijf ik andere fondsen aan dan in geval van een herbestemming. En als het een rijksmonument betreft zijn er fondsen voor wie dit gegeven weer interessant is. Dergelijke fondsen zijn vooral geïnteresseerd in het restauratieplan. Voor kleinere, specifieke onderdelen zoals bijvoorbeeld de Arke in de synagoge Appingedam maar ook voor de rouwborden in Oosterwijtwerd kan ik een bijdrage vragen aan een fonds die zich meer richt op specifieke onderdelen. Maar om wat voor project het ook gaat: je moet meerdere fondsen aanschrijven.

20110128SynagogeAppingedam16

Voor me ligt een dik pak papier. Ik ben nu bezig met de synagoge in Appingedam. Hier is VSBfonds in ieder geval een aangewezen fonds. Ik denk dat dit fonds de meest uitgebreide informatie vraagt: goed doorwrocht projectplan waarin uitleg van exploitatie, waar gaat de financiering in zitten, is er garantie voor goed en langdurig gebruik. Dat soort zaken. Maar goed; het gaat dan ook om heel veel geld. Voor de inrichting van het Educatief Centrum ‘Het verhaal van Joods Appingedam’ schrijf ik maar liefst 11 verschillende fondsen aan. Behalve VSB zijn het Bouwfonds Cultuurfonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds belangrijke, landelijke fondsen. Een belangrijk lokaal fonds is het SNS Fonds Eemsmond.

Helpt het dat we als SOGK met bovendien POM status bekendheid hebben bij de diverse fondsen? Qua betrouwbaarheid wel, maar het is absoluut geen garantie voor geld. Ik dien dezelfde stukken in te leveren als een organisatie die minder bekend is en het zonder POM status moet doen.

20110128SynagogeAppingedam19

IMG_5417

Geef een reactie

