En we noemen ‘m …

foto: Omke Oudeman

foto: Omke Oudeman

Tip van collega: leuk om eens over ‘wisselende contacten’ te schrijven.  ??????!!!  Maar ze bedoelt de kerk van Holwierde.  Eerst heet deze Nicolaaskerk. Vanaf 2003 gaat de kerk als Stefanuskerk verder. En dan is natuurlijk de grote vraag: waarom? Ja, dat weet ik niet zo uit mijn blote hoofd. Maar het is vast al eens uitgezocht. Harm en Wim Plas bijvoorbeeld. Deze noemen inderdaad beide patronaten. En ook nog een mogelijke verklaring. Daar hou ik van.
Dan het mooie boek van Otto Roemeling: Heiligen en Heren. Dat is niet zo maar uitgezocht, het is een uitputtend boek. Even denk ik duidelijkheid te krijgen als het over pastoorszegels gaat. Vooral als er staat dat in Groningen de op een pastoorszegel uitgebeelde heilige veelal de patroonheilige is. Maar dan zie ik dat er twee uitzonderingen zijn. Waaronder, natuurlijk, Holwierde. Patroon: Stefanus, afbeelding op zegel: Maria. Verder bladeren maar weer.  Afbeeldingen op klokken kunnen ook een aanwijzing zijn van een patronaat. Hier geen Stefanus. Wel Maria, Johannes en Christus. Juist. Maar ik ben er nog niet. Er zijn immers ook schilderingen in Holwierde. En daar kom ik  de Heilige Stefanus weer tegen. Overigens geen spoor van Nicolaas. Ook niet in ons hoogst eigenste boekje Muurschilderkunst.

Foto 14-09-14 10 55 29

Nog even gekeken in Pater Franciscus Mijleman: nope. Tenslotte Google op. En daar vind ik op de website van Stichting Dorpsbelangen ‘De Drie Maren’  een mooie verklaring voor de naamsverwarring. Lees vooral zelf even: Sint Nicolaaskapel in Hoogewatum.
foto: Omke Oudeman

foto: Omke Oudeman

Niet alleen de Stefanuskerk geeft enige naamsonzekerheid. Garnwerd bijvoorbeeld: Liudgerkerk of niet? En wat te denken van die van Uithuizen? Dionysius of Jacobus de Meerdere? Er zijn er vast meer.

3 Reacties op “En we noemen ‘m …

  1. Deze reactie (dank daarvoor)
    kwam via de post: geen onzekerheid, zie daarvoor: De stichter, de stukken en de schenkers van het Oldenklooster bij Den Dam (E. de Boer en Redmer Alma), waarin de ‘cureyt to Holwerde’ met zijn vicaris ‘dat ene gras van Sunte Steven’ ruilt.

Geef een reactie

