Het wordt zoals Van Oeckelen het heeft bedacht

Dat het Hemony carillon in Middelstum wordt gerestaureerd is waarschijnlijk oud nieuws voor u. Maar wat u misschien nog niet wist is de kleurigheid van het frame waarin de speeltrommel in opgehangen is. Nu ziet het er zo uit: vooral blauw met oranje menieplekken er doorheen schemerend.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

De speeltrommel is door Petrus van Oeckelen geleverd, de orgelbouwer die in 1863 ook het orgel plaatste. Het is niet waarschijnlijk dat Van Oeckelen de trommel ook zelf heeft gemaakt, want orgelbouwers waren houtbewerkers en de speeltrommel bestaat alleen maar uit ijzeren onderdelen. Mogelijk heeft Petrus van Oeckelen de middeleeuwse speeltrommel van de Martinitoren als voorbeeld gebruikt. Ik weet in ieder geval van Adolph Rots dat Van Oeckelen deze trommel ter plekke gezien heeft.
Ik denk dat Van Oeckelen als instrumentmaker zeker aandacht heeft gehad voor het frame. Daar wilde hij ook iets aantrekkelijks van maken. Net zoals dat het geval is voor orgels. Voor mij is dit alles in ieder geval aanleiding geweest om op de eerste zaterdag in mei samen met Jan Luit, Marten Lenstra en Henk Veldman onderzoek te doen naar de kleuren van het frame van de speeltrommel. Mijn conclusie deel ik graag met u!

20150502_173817

20150502_173957

20150502_173754

Ik geef toe dat de plaatjes hierboven nou niet direct verborgen kleuren onthullen, maar als je heel, heel goed kijkt zie je zo hier en daar wat uitgesproken geel schemeren. Niet kijken naar oranje want dat is de conserverende loodmenie als ondergrond voor het huidige blauw. Behalve het geel dat je terugvindt op de krullen en onderdelen van de stangen (kapiteel), was er donkerblauw op het frame en donker mos-/olijfgroen op de drie steunelementen. Deze laatsten zijn gegoten en zitten onlosmakelijk vast aan het frame. Ook bleek dat alle verf is aangebracht op het kale metaal. Daaruit concludeer ik het frame altijd geschilderd lijkt te zijn geweest. Die kleurigheid bevestigt mijn gedachte dat het niet over een werktuig gaat, maar over een ‘muziekinstrument’. En dat Van Oeckelen dat ook als zodanig heeft benaderd. Misschien waren de ijzeren ‘krullen’ niet constructief nodig, maar dacht hij aan het snijwerk aan een orgel? Snijwerk werd in de tijd van Van Oeckelen veel in wit of verguld uitgevoerd, en hier is het een variant met helder geel-oker. Het lijkt me ook mooi om het tandwiel dat nu nog apart ligt, net als de speeltrommel geheel blank te maken.
Om u een indruk te geven van wat de kleuren waren en worden heb ik hieronder drie kleurkaarten geplaatst. Geel: derde van boven; groen: bovenste; donkerblauw: bovenste.
Kleurproeven

Ik weet zeker: dit wordt prachtig! De speeltrommel krijgt zijn oorspronkelijke sjiek en aantrekkelijkheid terug. Het wordt zoals Van Oeckelen het heeft bedacht.

Geef een reactie

