Kerken van één vader

Twijzel, Optwizel 35, Vrije ger. kerk, A. Wiersema 1934, interieur preekstoel a - kopieDSC03491

’t Is weliswaar geen eeneiige tweeling, maar het genetische materiaal is er, geleverd door architect Albert Wiersema uit Bedum. Vraag een argeloze Groninger voorbijganger naar het eerste plaatje en je hoort: O, maar die is van Westeremden. Vraag een dito Friese voorbijganger hetzelfde en het antwoord is “Ah, da’s in Optwizel”.  Het juiste antwoord komt uit Friesland; het is inderdaad ‘De vrolijke vrije gereformeerde kerk van Twijzel’ (Leeuwarder Courant, 2012). Het tweede plaatje is onze gereformeerde BOAZ-kerk in Westeremden. Eerste plaatje in frisse kleuren, tweede geeft nu nog een wat doffe aanblik. Het kerkinterieur hier wacht duidelijk op een opfris-verfbeurt, hetgeen mij tot voor kort enige hoofdbrekens kostte want die juiste kleurstelling is in dit soort kerken o zo belangrijk. Ik was daarom blij met de informatie van Peter Karstkarel  (lid van de Monumentencommissie) over de kerk in Twijzel, waar Wiersema een vrijwel identiek ontwerp en dito kleurstelling heeft toegepast!
Ik laat graag nog wat plaatjes zien om de betekenis van goede kleuren aan te geven. U mag zelf invullen om welke kerk het gaat.
Twijzel, Optwizel 35, Vrije ger. kerk, A. Wiersema 1934, interieur banken a - kopie
 Twijzel, Optwizel 35, Vrije ger. kerk, A. Wiersema 1934, interieur banken b - kopieWESTEREMDEN / 23-7-2013 / De gereformeerde kerk in de stijl van de Amsterdamse School wordt overgedragen aan de stichting Oude Groninger Kerken die hiermee haar eerste gereformeerde kerk in bezit krijgt    / Foto: Omke OudemanWESTEREMDEN / 23-7-2013 / De gereformeerde kerk in de stijl van de Amsterdamse School wordt overgedragen aan de stichting Oude Groninger Kerken die hiermee haar eerste gereformeerde kerk in bezit krijgt    / Foto: Omke Oudeman

Bij het overgrote deel van onze kerken is er een lange bewustzijnsperiode van waarde, namelijk honderden jaren. Daarbij bieden vele lagen saus mooi materiaal voor kleurhistorisch onderzoek. De BOAZ-kerk werd na de bouw in de jaren ’30 van de vorige eeuw, al snel geherwaardeerd. In de jaren ’70 werd het gebouw geheel verguisd. In de jaren ’80 vond men de kleurstelling helemaal fout. Gedacht werd aan het overschilderen in een lichte kleurstelling. Dankzij Henk Helmantel is dat gelukkig niet gebeurd; hij gaf advies voor de huidige kleurstelling die dicht bij de oorspronkelijke kleur ligt. Anno 2015 is eenieder unaniem: terug naar de oorspronkelijke kleuren! Uiteraard komt er kleurhistorisch onderzoek voordat we aan het kwasten gaan. Zo is een belangrijke vraag nog: afwerken in hoogglans of mat? Restauratie- en decoratieschilders Veldman en Veltman gaan dit onderzoek verrichten.

Er zijn natuurlijk meer verschillen dan alleen de frisheid van kleuren. Het meubilair in Friesland is wat strakker afgewerkt, dat in Groningen ietwat frivoler. Glas-in-lood in Twijzel, orgel in Westeremden, verschillende lampen. En dan heb ik me beperkt tot het interieur. Het exterieur van beide kerken heeft zonder meer een duidelijke verwantschap, maar hier is echt geen twijfel mogelijk.

Twijzel

Twijzel

Westeremden

Westeremden

 

3 Reacties op “Kerken van één vader

  1. Mooi dat het hek in Westeremden bewaard bleef, want dat hoort wel bij het ontwerp.

    Overigens begreep ik deze zin niet goed: “Bij het overgrote deel van onze kerken is er een lange bewustzijnsperiode van waarde…”

  2. Pingback: Albert Wiersema en Amsterdamse School kerken | Groninger Kerken·

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s