Veel leven in de Brauerei

IMG_2065a

Hoewel ik persoonlijk het herbestemmen van een kerkgebouw nog immer de grootste uitdaging vind, kijk ik ook graag naar andere projecten. Sterker nog; wij adviseren en begeleiden ook bij projecten van het Groninger Monumenten Fonds. Denk bijvoorbeeld aan de watertoren, dubbele loods en scheepswerf. En af en toe kijk ik met veel genoegen over ’s lands grenzen heen.
Zo zag ik in de wijk Kreuzberg in Berlijn twee voorbeelden van herbestemming. Het eerste valt in het geheel niet onder wat wij als herbestemming van monumenten begrijpen en voldoet zeker niet aan het aspect duurzaamheid. Maar, het afgeschreven boek gaat in ieder geval niet roemloos ten onder, dient tot het eind de goede zaak. Een creatief staaltje van de boekantiquaar.

IMG_2071

Dan het Victoria-Quartier, naar een ontwerp van de Californische architect Frederick Fisher. In de periode 1829 tot 1993 was hier Biergarten Tivoli van de gebroeders Gericke, en dat is op een aantal gevels letterlijk terug te zien. In 1999 werd een aanvang gemaakt met een gefaseerde ‘Wohnbrauerei’: woningen, appartementen, lofts, kantoren en ateliers.  Schmiedehof was volgens mij de eerste bouwsectie, maar ik heb, onderweg naar het Victoriapark, met name de derde gezien: Brauhof Garten. Een fraai staaltje van herbestemming met behoud van authentieke panden, aangevuld met nieuwbouw achter soms oorspronkelijke gevels en soms gecombineerde gevels: boven authentiek, onder nieuwbouw. Grenzend aan Brauhof Garten wordt nu gebouwd aan de laatste fase: Platanenhof. Het Victoria-Quartier schijnt behoorlijk populair te zijn onder potentiële huiskopers en huurders: de woningen zijn rap weg. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, het is er niet onaardig wonen. Aantal plaatjes geschoten, met uitzondering van de laatste; deze heb ik van Internet geplukt. Tip: klik op de foto voor vergroting.

IMG_2084

IMG_2080

IMG_2077

IMG_2076

IMG_2079

IMG_2082

IMG_2085

En zo zag was het als bierbrouwerij:
VQ_6_01

Geef een reactie

