We zijn weer thuis, we zijn weer thuis

Vorige week zat ik nog in Milaan bij de Worldexpo. Voedsel voor de planeet, energie voor het leven: dit thema was door de deelnemende landen op zeer diverse wijze neergezet. Sommige presentaties vond ik matigjes, maar er is ook veel schoons te zien zoals bijvoorbeeld het bouwwerk dat de Verenigde Arabische Emiraten hebben neergezet. Organische vormen waarin de structuur van zandribbels in de woestijn te zien is.

IMG_8438

Of de bijdrage van Engeland: iets met bijen (let op de grote metalen honingraat) in een tuin

IMG_8450

Waar ik echter het meest van onder de indruk ben geraakt heeft weinig met de Wereldexpo te maken, maar alles met twee nieuwe musea die ik erna heb bezocht. Beiden waren voorheen een fabriekscomplex. Op het ene is het Museo delle Culture (Mudec) gerealiseerd. De Britse architect David Chipperfield heeft op het oude binnenterrein een nieuw gebouw ontworpen. Het exterieur vind ik niet direct het meest opzienbarend, van het interieur ben ik echter zeer onder de indruk. Kleurrijk, en de prachtige, golvende glazen wanden zijn wat mij betreft echte eyecatchers. En, ik geef onmiddellijk toe, hier ben ik zeer gevoelig voor: geweldig sanitair!

IMG_8536

mudec4

IMG_8542D

mudec7

mudec8

IMG_8542G

Het Fondazione Prada op het terrein van een oude jeneverstokerij is gerealiseerd door onze Rem Koolhaas. Ik ben niet altijd gecharmeerd van zijn ontwerpen, maar hiervan, dat moge duidelijk zijn, wel! Zo heeft hij van het oudste, meest vervallen gebouw van het complex ( het ‘haunted house’ zoals hij het zelf noemt), het meest opvallende gebouw gemaakt. Door het volledig in bladgoud te zetten! Je ziet het als baken op het terrein, waar je ook bent, staan. Het interieur, ach wat zal ik er nog over zeggen behalve dan een leuk detail: origineel element als trapopgang verworden tot kunst. En oh ja, het sanitair.

FP16

Fondazione-Prada_Bas-Princen_1

FP3

IMG_8630

IMG_8643A

FP17!

IMG_8656

Het complex dat nu een cultureel instituut is, biedt volop ruimte aan verschillende exposities. De huidige kan ik aanbevelen. Oorspronkelijke beelden staan er samen met hun replica’s: oude replica’s uit de Romeinse tijd, en hedendaagse replica’s op een hedendaagse wijze gepresenteerd.

FP15!

FP11

En dit is op het dak, en onder de vloer van de Duomo want daar ben ik óók nog even geweest

IMG_8607

IMG_8584

Uitermate geïnspireerd door dit alles kwam ik dinsdag op het werk; we gaan er weer iets moois van maken!….
Dan de mailbox: een afgewaaide dakpan in Tolbert. Regenpijp in Bedum is losgeraakt. De video blijft hangen in Hornhuizen. Er zit een ‘zoem’ in de kerk van Garmerwolde. In Eenrum is de wc verstopt, zo erg dat de ontstopper niet meer werkt. In Nuis loopt de klok niet goed. In Westerwijtwerd is een grafzerk gescheurd en gevallen. Allemaal uiterst nuttige, maar alledaagse zaken die mij met een grote bons in de werkelijkheid doen belanden.

cropped-welcome_to_reality1

Geef een reactie

