Van Brim naar Sim en weer verder

torenopbouw, Oude Pekela

Brim was jarenlang ons toverwoord voor onderhoud. Nu is er Sim: Subsidieregeling instandhouding monumenten. Daaraan zullen we snel wennen, zeker omdat de inhoud niet veranderd is. Ook wordt de subsidie zoals gebruikelijk gespreid over een periode van zes jaar verstrekt, te beginnen met dit jaar, eindigend in 2022. Met Sim gaan we dus gewoon verder met de instandhouding van onze kerken. En dat is waarmee mijn werkweek dezer dagen aardig gevuld is.

Zo ben ik nu regelmatig in Oude Pekela waar we met de voorbereidingen voor onderhoud bezig zijn. Met een hoofdrol voor de houten opbouw van de toren.

Op de foto hierboven kunt u hopelijk zien dat de constructie van de klokkenstoel tegen de torenconstructie aanloopt. Zowel het hout van de klokkenstoel als de staanders en hekwerken zijn plaatselijk aangetast. Om dit te herstellen zal de klok eerst van de klokkenstoel gelicht moeten worden. Verder is er een lekkage ergens op de vloer van de luidzolder. Het is mij op moment van schrijven nog niet duidelijk wat daarvan de oorzaak is, maar sowieso is dit een lastig karweitje want heel veel bewegingsruimte heb je hier niet.

Nadat dit alles hersteld is zal er uiteraard geschilderd worden; niet alleen het hout maar ook de stalen delen, hetgeen een wat frisser plaatje zal leveren dan hierboven.

Aan de achterzijde van de kerk is binnen schade aan het stucwerk aanwezig, ik weet vrijwel zeker dat dit veroorzaakt wordt door een lekkage van het platte dak. Daarom zullen we tijdens het onderhoud kijken wat de oorzaak van deze lekkage is. Ook aan de buitenkant ter plaatse van het raamkozijn veroorzaakt deze lekkage schade aan het hout.

Dan is er nog deze serie van barethouders waarvan we ons afvragen of dit de oorspronkelijke kleurstelling is. Kleurhistorisch onderzoek zal het antwoord kunnen geven.

Ben ik niet in Oude Pekela, dan zit ik met enige mate van waarschijnlijkheid  in Leermens. Ook hier voorbereidingen voor groot onderhoud en op grote hoogte: herstel van de dakruiter. Dus ook hier zal de toren in de steigers komen te staan.

Het hout van de constructie, de staanders en het hekwerk tussen de staanders, is op diverse plaatsen aangetast. Ook eerdere reparaties zijn inmiddels weer aangetast. We zullen hier dus gaan herstellen: aangetaste delen verwijderen en wederom nieuwe stukken hout aanbrengen.
En als we er toch op hoogte zijn, het gaas nabij de galmgaten vervangen door fijner gaas zodat de kauwtjes of kraaien zich wel heel veel moeite moeten getroosten om er binnen te komen. Het zal waarschijnlijk veel rommel schelen.

Het kleedhout (buitenzijde planken) van de dakruiter is een stuk beter dan de bovenbouw en hoeft alleen plaatselijk hersteld te worden. En net als in Oude Pekela zetten we de punt op de i met schilderwerk waarbij we de beide wijzerplaten op de dakruiter niet zullen vergeten. De platen worden geschilderd, wijzers en cijfers zullen worden verguld.

Verder zal heel plaatselijk het uitgevallen voegwerk, met name in het tufsteen, hersteld moeten worden. Ook bij de geveleinden is dit het geval.

.

De hagioscopen, drie stuks, gaan we sausen waarbij we ook gaan kijken of er iets te doen valt aan het zeer matte glas in de hagioscoop.

Ten slotte zal binnenin de kerk het saus- en stucwerk plaatselijk summier hersteld worden.

Bovenop zo’n dakruiter heb je een geweldig uitzicht. Bij de winterse vooropnames van de werkzaamheden roept dat gewoon om vastlegging

Een Reactie op “Van Brim naar Sim en weer verder

  1. Pingback: De tussenstand | Groninger Kerken·

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s